סחרחורת הקשורה לחרדה ולחץ נפשי

אצל חלק מהאנשים, תחושת סחרחורת מסוג ורטיגו או דיזינס יכולה להיות תסמין הקשור לחרדה ולחץ נפשי ואצל אחרים הסחרחורת עצמה – היא הגורם לחרדה ומתח.

חרדה ולחץ נפשי גורמים סחרחורת - או להיפך?

מערכת שיווי המשקל (המערכת הווסטיבולארית), ממוקמת באוזן הפנימית (בעצם הטמפורלית), ומעבירה למוח מידע הנוגע למיקום ותנועת הגוף והראש. מערכת שיווי המשקל קשורה לתחושת הסחרחורת כאשר חל שיבוש.  חוקרים סבורים כי לאזורי המוח הקשורים להופעת סחרחורת יש אינטראקציה עם האזורים שאחראים להופעת חרדה ולחץ נפשי – ולגרימת 2 התסמינים במקביל.

התיאור של של סחרחורת מסוג דיזינס, המופיעה בשילוב עם חרדה, הנו בדרך כלל כ"תחושה של סחרור או ראש מרחף". ייתכן שיש הרגשה של תנועה או סיבוב פנימי של האדם ולא של הסביבה. לעתים מופיעה הרגשה של התנודדות למרות שהאדם עומד ללא תזוזה.

אזורים ציבוריים כמו מרכולים גדולים, קניונים הומים או שטחים נחרבים ופתוחים עלולים לגרום הרגשה של חוסר שיווי משקל. הסימפטומים הללו הם תוצאה של שינויים פיזיולוגיים במוח.

במה לטפל - חרדה או סחרחורת?

במידה ומתרחש כשל במערכת שיווי המשקל, התוצאה יכולה להתבטא בתסמין של סחרחורת. במידה ויש נטייה לחרדה, אזי סחרחורת הקשורה למערכת הווסטיבולרית וחרדה יכול להתבטא ולגרום להחמרת התסמינים הקיימים.  לכן, אצל סובלים רבים, חשוב לטפל בחרדה וסחרחורת במקביל על מנת לשפר את ההרגשה.

איך פיזיותרפיה יכולה לעזור?

בימינו, השתפרה ההבנה את הקשר בין סחרחורת לחץ נפשי וחרדה, ופותחו מספר רעיונות לטיפולים המבוססים על הבנה זו. הטיפול הפיזיותרפי למשל, מתמקד בניסיון להחזיר את פעולת המערכת הווסטיבולרית לתפקודה תוך עבודה על הסביבה שמייצרת את תסמיני החרדה והסחרחורת.

מטרת הטיפול היא להקנות לאנשים מיומנויות שיאפשרו להם לנהל את הסחרחורת ולשלוט בתסמינים באמצעות צעדים קטנים ומבוקרים. מדובר בביצוע פעולות המעוררות את התסמינים במנות קטנות, תוך אתנחתא בין התסמינים, באופן שימנע מהם לצאת מידי שליטת המטופל.

באמצעות ההבנה המשופרת של פעולת המערכת הווסטיבולרית ואילו תנועות או פוזיציות עלולים לגרות את הופעת התסמינים, ניתן בהדרגה ללמוד לשלוט על הופעת סחרחורת, חרדה ולחץ נפשי.

כיצד עוד ניתן לטפל בחרדה ולחץ נפשי?

לחצו לקריאה על - תרופות / כדורים נגד חרדה ללא מרשם