טיפול בחולים קשים וכרונים

מדוע אני מתמקד בעיקר בחולים עם מצב קשה וכרוני?

חולים עם סבל קל או בינוני

במהלך 34 שנות עבודתי בטיפול בחולים הסובלים מטיניטוס, סחרחורת ומחלת מנייר התברר לי שכאשר הסבל מהמחלה הוא קל או בינוני, ומשך הזמן הוא קצר, אין צורך להשקיע הרבה מאמצים טיפוליים.
בחלק גדול מהחולים ישנה החלמה ספונטאנית או הפחתה משמעותית בעוצמת המחלה. כאשר רמת הסבל היא מזערית – החולה משנה את סדר העדיפויות שלו. העבודה, לימודים, השקעה בבני המשפחה וטיפוח תחביבים הופכים להיות חשובים יותר מאשר טיפול במחלה.

חולים עם סבל קשה ו/או ממושך

חולים קשים עם סבל רב יעדיפו לבוא לביקור במרפאה גם כאשר יש להם אירוע משפחתי חשוב. לחולה הקשה יש נסיון רב עם טיפולים שעוזרים למצבים קלים, אבל היעילות שלהם קטנה מאוד בריפוי טיניטוס קשה, התקפי סחרחורת סיבובית בלתי נסבלים או התפרצות של מגוון סימפטומים מטרידים שנובעים ממחלת מנייר.

החולה הקשה יכול להראות סימני תשישות מהמאבק במחלה. חרדה, עייפות ודכאון תגובתי הם הסימנים שמאפיינים את החולה שהשקיע הרבה אנרגיה נפשית בהתמודדות עם הסבל שלו.

האם הטיפול מיועד גם לחולים שמצבם אינו מוגדר כרוני?

ההחלטה אם לבוא לטיפול או להמתין להחלמה ספונטאנית נשענת על האינטואיציה של החולה. אדם שסובל, ולוקח בחשבון את האפשרות של ריפוי ללא התערבות רפואית, אבל רואה שאצלו ישנה החרפה במצב, לא צריך לחכות. הנתון הסטטיסטי של החלמה אצל 85% מהחיילים שהמתינו לטיפול לא עוזר לנו לדעת מי יהיו המאושרים שיחלימו ללא טיפול ומי יהיו חסרי המזל שלא יחלימו ללא עזרה רפואית.

הידיעה של החולה שמצבו הולך ומחמיר צריכה לעמוד במרכז השיקולים שלו. יש לציין שהגישה של איזון מטאבולי טובה לכל חולה – אקוטי, כרוני, קשה או קל.

מה החשיבות של תמיכה נפשית?

מכיוון שברוב המקרים החולים הקשים מגיעים לטיפול כאשר מאגרי האנרגיה הנפשית שלהם התרוקנו מאוד, חשוב מאוד לשלב גישה פסיכולוגית נכונה עם החיפושים אחר דרכים לתיקון הנזק הביולוגי.

תמיכה נפשית היא חלק מרכזי בטיפול. אין מנוס מלהתייחס אל החולה כאדם שלם, ולא להגיד: "אוזן באה לטיפול". אצל 77% מהחולים הסובלים מטיניטוס ישנן הפרעות בשינה (ראו מאמר משותף עם הפסיכולוג אלסטר ג'ייסון שנכתב ביוזמתו - Sleep disturbance associated with chronic tinnitus). 

הצורך לתת מענה למצוקות של החולים שבטיפולי הוא הסיבה לכך שאני עושה מאמצים גדולים להיות זמין בטלפון בשעות הערב המאוחרות.